Alweer een mistige dag.

22 mei 2012 - Moussy, Frankrijk

Dinsdag 22 mei 2012.  Heb ik dan toch mijn eerste kleine blessure opgelopen, in bed! Werd wakker met kramp in mijn linker onderbeen. kon het niet tegen houden en voelde gelijk een harde bobbel verschijnen. Vier weken lopen geen probleem, maar slapen in een bed...  Na een heerljk ontbijt gingen wij op weg naar Moussy. We mochten helemaal niets betalen, alles was gratis. Echt super aardig van deze mevrouw. Of we onderweg nog eens aan haar wilde denken en ook bij het opsteken van een kaars in Santiago. Dat zouden we zeker doen. Het was weer een mistige dag met een temperatuur van 11.2 graden. Leek meer dat we een herfstwandeling aan het maken waren. Gelukkig was het wel droog Deze dag was van erg veel steile hellingen en modderige bospaadjes.  Verder heb ik nog nooit zoveel wijgaarden bij elkaar gezien. Allemaal voor de champagne. Op de route is onder de grond een gangenstelsels gegraven van in totaal 120 km, waarin meer dan 200 miljoen flessen liggen te wachten om ooit eens geopend te worden. Je krijg al dorst als je er aan denkt. Er wordt op dit moment hard gewerkt aan de velden, alle onkruid moet verwijderd worden. Ook zagen wij op hele korte afstand een helikopter over de velden vliegen om deze te besproeien. Een spectaculer gezicht.  Na flink zweten, omdat we de laatste 5 km erg moesten klimmen, kwamen we aan bij onze volgende logeeradres. Een leuk hotel waar we voor niet al te veel geld een mooie kamer kregen. Morgen gaan we naar Baye. We gaan slapen bij Foyer de Charite ( zetel van liefdadigheid). Dit is een gemeenschap van gedoopte mannen en vrouwen, die naar voorbeeld van de eerste christenen hun materiele, geestelijke en spirituele goederen gemeenschappeljk maken en deze gelofte ook beleven. Ben benieuwd. Hartelijke groet Pup

1. Annemieke van den berg:
    22 mei 2012
    Hallo Pup, Wat ben je al een eind op de route....!
    Hier is het prachtig weer, wat jammer dat het in Frankrijk zo herfstig is, maar je humeur blijft goed.
    Goede reis verder!
    Annemieke
  2. Gerard:
    22 mei 2012
    Corrie en Arie zijn een week met vakantie naar Praag, Budapest e.d.
    Ze missen dus je verslagen en ik lees ze daarom met meer aandacht, want als eze weer thuis zijn willen ze natuurlijk weten hoe het je gegaan is. Nu kunnen ze alles natuurlijk nog wel lezen op je blog, maar ze hebben pas een pc en weten nog niet zo precies hoe dat moet.
    Ja, ook wij denken dat je reis deels culinair is. Daar is niets op tegen, want in de rk traditie van bedevaarten was het gewoon dat bedevaartgangers in kloosters en andere kerkelijke instellingen altijd als vorst werden ontvangen. Veel sterkte. Ik zie wel als je in de buurt van Souillac, Loupiac en Payrac komt, want daar weet ik nog een overnachtigsplaats op de camino. Gerard.
  3. Maria Roodenburg:
    22 mei 2012
    Ook in Frankrijk wordt het morgen zomer! Dus dan is het weer afgelopen met het glibberen en glijden. Wat een idee, zoveel km champagne onder de grond... Doe vannacht voorzichtig in bed ;-)
  4. Corrie:
    22 mei 2012
    Hallo Pup, Vervelend die kramp, wanneer je onder de matras een stuk zeep legt heb je geen kramp meer, het helpt echt. Ik heb het van een vriendin, die vaak last van kramp had. Bij mij en Arnold helpt het ook!
    De weersvooruitzichten zijn goed, veel wandelplezier. Groeten Corrie
  5. Luc De Brandt:
    23 mei 2012
    Pup, af en toe een banaan eten kan ook goed helpen tegen de krampen...
  6. Leonie van Betten:
    Hoi,
    en als je geen banaan bij de hand hebt: masseer op je hand (of voet) stevig de plek in het zachte gedeelte bovenop de hand tussen duim en wijsvinger, of op de overeenkomstige plek in je voet. Uiteraard aan de kant van het been met kramp.... <;-)). Zoek de te masseren plek die gevoelig is.
    Succes!
  7. Ben Voulon:
    Hoi Pup,
    Zo te lezen gaat het goed met je. Trochsette.
    Door omstandigheden kon ik niet eerder reageren. Tijdens mijn werk in Frankrijk ben ik in Reims geweest. We hebben daar toen een bezoek gebracht aan de onderaardse gangen. Op de wanden staan nog de rode kruizen uit WOI. Er werden daar i.v.m. de relatief lage temperatuur (minder infectiegevaar) Franse gewonden verpleegd.De gangen zijn naar ik mij herinner Gallo_Romeins van oorsprong. Wat een klus moet dat zijn geweest. Ook een hele klus is de Champagneproductie. Iedere dag moeten alle flessen met de hand worden gedraaid. Dat wetend is de Champagne eigenlijk nog niet eens zo duur. Tijdens het lopen is het beter niet van dat spul te drinken. Het slaat je echt in de benen. Ik blijf je volgen en duim voor je.

Hartelijke groeten,
    Ben Voulon
  8. Coby van Driel:
    24 mei 2012
    Hoi Pup eindelijk achter de leptop ,heb met plezier je reisverslag gelezen soms een beetje jaloers maar je hebt het met het weer niet getroffen,maar het is al veel beter.Ik moet nodig wat langere afstanden gaan lopen voor de 4daagse,hoewel 4dagen 30 km zonder rugzak is bij jou vergeleken vakantie houden,maar wie weet ga ik het toch ook een keertje proberen.Een nichtje van me komt begin juni terug misschien kan ze me warm maken ,hoewel ik niet te lang moet wachten,ouderdom komt met gebreken,maar we houden moeteen een lieve groet ,veel wandelplezier,Coby van Driel