De kogel is door de Kerk

31 maart 2024 - Bleiswijk, Nederland

Goedendag allemaal. Na jaren van wikken en wegen heb ik besloten om de Camino nogmaals te gaan lopen. Dit jaar is het alweer 12 jaar geleden dat ik mijn Camino heb gelopen. Er is in die tijd veel veranderd. Maria is ook alweer 2 jaar met pensioen. Ook hebben we in de afgelopen periode 2 kleinzoons en 1 kleindochter gekregen. Heb van mijn Caminoavontuur meer dan 20 lezingen gegeven. De meeste waren voor bejaarden. Heb ook op scholen mijn presentatie gegeven en in de kerk en ook voor sportvereniging.  Had meerdere presentaties gemaakt die aansloot voor de groep waarvoor ik de presentatie hield.  Vaak werd er aan mij gevraagd of ik de Camino nogmaals wilde lopen. Aan de ene kant zou ik zo avontuur heel graag nogmaals willen beleven, maar zei gelijk daarop dat het heel anders zou zijn. 12 jaar geleden had ik een speciaal doel, mijzelf weer te herontdekken. Om niet straks de Camino' s te gaan vergelijken heb ik besloten om de Portugese  Camino te gaan lopen. Deze begint in Lissabon en gaat dan via Porto naar Santiago de Compostella. Toen ik Maria mijn plan vertelden  zei zij dat zij dan ook mee wilden gaan. Omdat het toch ongeveer 670 km is zal er weer eerst getraind moeten worden. Het zal zeker voor Maria wennen zijn om zoveel dagen met een rugzak te gaan lopen. Daarom gaan we dit jaar meerdere Pieterpad etappes lopen, beiden met rugzak. Als alles loopt zoals wij het willen, dan zullen we volgend jaar ergens  in april  starten.  Omdat wij eigenlijk niet meer willen vliegen gaan we dan met de Flixbus vanaf Rotterdam naar Lissabon. Een best lange busrit maar dat zullen we ook wel weer overleven.  Het is de bedoeling dat we vanaf Porto de kustroute gaan volgen. Lijkt me best leuk. Bij de vorige Camino heb ik in 3 1/2  maand geen zee gezien. Ik weet dat het nog best lang gaat duren, maar de voorpret is al begonnen. Zal komend jaar af en toe onze vorderingen doorgeven. Over 2 weken gaan met Pieterpad verder in Zelhem richting Braamt. We hebben er zin in.

1. Luc De Brandt:
    31 maart 2024
    Hey Peter, ik ben net terug van achtdaagse wandelvakantie langsheen de Rota Vicentina, dit is deels ook deGr11 en Pelgrimsroute naar Santiago. Ik wens jou nu al veel succes toe
  2. Adrie:
    Ha Pup.

Hartstikke leuk voor jullie. En veel succes met de voorbereidings wandelingen!

Groetjes Adrie
  3. Corrie van der Heiden:
    31 maart 2024
    Heel erg leuk Pup en Maria! Veel plezier alvast met de voorpret!
  4. Leo oken:
    Peter heelveel succes
  5. Tonny Bos:
    31 maart 2024
    Na veel wikken en wegen de kogel door de kerk! Prachtig lieve vrienden! Een jaar van voorpret en voorbereiden, maar het gaat jullie vast lukken 🥰
  6. Ingrid Langerwerf:
    Hey Pup,
    Wat leuk dat jullie dit nu samen gaan doen! Veel plezier met de voorbereiding, en een mooie camino. Ik zal jullie blijven volgen 😚
  7. Paul en Marja:
    1 april 2024
    Ha Peter en Maria wat geweldig dat jullie dit avontuur nu samen willen aangaan!!!
    Wij vinden het ontzettend leuk jullie weer te gaan volgen. Wij wensen jullie veel succes met de voorbereidingen.
    Groetjes Paul en Marja
  8. Gerard:
    2 april 2024
    we bewonderen jullie, wat 'n moed ! we zullen jullie reisverslag steeds graag lezen, net als 12 jaar geleden. Antoinette & Gerard
  9. Sikko Hulzenga:
    2 april 2024
    Hoi Peter en uiteraard Maria, wat een mooie uitdaging! Toch anders dan vanuit een koel Bleiswijk. Heel veel plezier bij de voorbereiding en de vele kilometers! Groet ut Snits Sikko en Marijke
  10. Peter Roodenburg:
    2 april 2024
    Hoi Sikko. Bedankt voor je reactie. Is heel lang geleden dat wij contact hadden. Kriebelde al een hele tijd. Wilde niet dezelfde route lopen vanaf de Pyreneeën, dus hebben we voor deze ook mooie route gekozen. Nu veel oefenen, vooral Maria van het lopen met rugzak. Gaan meerdere PieterPad etappes lopen. Begreep dat jullie deze zomer bij ons in de buurt zijn en langs willen komen. Zou gezellig zijn. Tot horens.
    Groet Pup
  11. Gitty Rutten:
    3 april 2024
    Ha Pup en Maria, op naar een nieuw avontuur!!! De voorpret is al leuk! En dus...
    We wensen jullie veel plezier met de voorbereidingen.
    Liefs Gerard en Gitty
  12. Wanda S. Joghi:
    Hi Rob,

Wauw, wat een zegen dat jullie dit mogen/kunnen doen.
    Hoe oud zijn jullie nu? Zou het ook willen ondernemen. Maar ben misschien te oud er voor. 74 jaar inmiddels. Hou mij op de hoogte van jullie reis.
    Groetjes, veel plezier alvast toegewenst!
  13. Peter Roodenburg:
    3 april 2024
    Hoi Wanda. Leuk dat je reageer. Ik ben volgend jaar 70 jaar en Maria 67 jaar. Is 5o h een kwestie van veel lopen. Loop met mijn hond ruim 3000km per jaar.
    Dus zeker niet te oud. Zeker als de route ga lopen die wij gaan lopen. Lissabon, via Porto naar Santiago de Compostella. Dat is een hele mooie maar ook vlakke route. Het is de moeite waard. Groet Peter

Jouw reactie