De laatste officiele etappa naar Santiago

21 augustus 2012 - Santiago de Compostella, Spanje

Dinsdag 21 augustus 2012. Ik wist dat ik niet meer dan 20 km moest lopen om te eindigen in Santiago. Ik wilde dus wat uitslapen, de rest dus niet. Onvoorstelbaar, mensen gaan om 05:00 uur uit bed om 20 km te lopen. Er lopen rare pelgrims mee. Ben maar met de stroom meegegaan. Heb echt in het pikkedonker in het bos gelopen. Was blij dat mijn zonneaccu ook een klein ledlampje heeft. Raar in het begin van de wandeling schoot ik regelmatig vol, maar hoe dichter ik bij Satiago kwam, des te meer verdween dat gevoel. Was natuurlijk best blij, opgelucht en dankbaar toen ik de Kathedraal na  een kleine vier maanden uiteindelijk had bereikt. Was om 10:30 uur bij het eindpunt. Omdat het nog niet druk was, hoefde ik niet lang te wachten op mijn laatste stempel en het krijgen van mijn diploma. Vond het wel bijzonder en ook emotioneel toen ik daarna Maria belde, om te zeggen dat ik het gehaald had. Realiseer het me nog niet helemaal, maar dat zal ongetwijfeld nog wel komen. Werd aangesproken door een man die vroeg of ik een slaapplaats zocht. Bleek een fotograaf te zijn die net met pensioen was en dat is hier niet veel. Ik kon een een persoonskamer krijgen met ontbijt voor € 15,-. Ging gelijk accoord. Blijf hier dus twee dagen. Heb gelijk weer een nacht besproken als ik terugkom van mijn laatste wandeltraject naar Finisterre. Bij het bureau voor Toerisme, een route gehaald met auberque's naar Finisterre. Ook gaat er een bus terug naar Santiago. Verder kan ik elke dag met de bus van Santiago naar vliegveld Porto, een reis van bijna vier uur. Vanavond lekker een beetje doorzakken. Morgen maar de mis en de stad wat bekijken. Daarna de laatste wandeletappe's. Jullie horen nog even wel wat van mij, Een blije en dankbare Pelgrim

1. L enie van Eijbergen:
    21 augustus 2012
    peter we hebben je verhaal elke dag gelezen
    gefeliciteerd we vinden je een kanjer groetjes van ons en een heel fijne vacantie met Maria geniet er van heel erg verdiend
  2. Corrie:
    21 augustus 2012
    Peter, we zijn geweldig trots op je en vinden het in een woord Geweldig!
    Als je in de buurt zou zijn zou ik je een stevige knuffel geven, en wens je voor je wandeling naar Finisterre veel genoegen.
    Liefs van C&A
  3. Margriet westerhof:
    21 augustus 2012
    Ja Pup mijn leven wordt wel een stuk saaier,als ik niet iedere dag je reisverhaal meer kan lezen.Hoe moet het nu verder.
    Maar weer snel een nieuw avontuur aangaan.ha ha.
  4. Tjakko:
    Hoy Peter
    Klasse man !
  6. Gitty Rutten:
    Hoi pup
    Je bent er!! Gefeliciteerd! Je mag nu uitslapen, als je dat nog kunt! En we blijven je volgen op weg naar Finesterra!
    Zoen van gerard en gitty
  7. Arie en Matty:
    21 augustus 2012
    Gefeliciteerd, je hebt veel meegemaakt. zal er nog lang en
    veel over kunnen vertellen.
    We wensen je toch maar weer een veilig thuis toe met Maria
    Gr. A&M
  8. Ank:
    Ha die Pup,
    Ook nog een reactie op je blog, natuurlijk, na zo'n reis, geweldig! Heel knap en toch ook wel onvoorstelbaar dat je 2.900 km gelopen hebt. Een enorme prestatie! Ook ik ben trots op je en ben benieuwd naar je 'echte' verhalen, dat moet nog even wachten natuurlijk. Nog hele goede dagen toegewenst, met je laatste etappe, je hebt het maar mooi gehaald.
    Liefs, Ank
  9. Paul en Marja:
    21 augustus 2012
    GEFELICITEERD Peter, geweldig wat je hebt gepresteerd. En dat je nu de energie hebt om nog een wandeling naar Finesterra te maken. Ook felicitaties voor Maria en de meiden, jullie hebben hem 4 maanden moeten missen, maar dat is niet voor niks geweest! Wat zal het een feest zijn als hij weer thuis komt. Maar eerst een hele fijne vakantie naar Portugal toegewenst! Lieve groeten van ons uit Bleiswijk.
  10. Ingrid Langerwerf:
    Hey Pup,

Gefeliciteerd! Ik hoop dat je hiermee de zware periode helemaal zal kunnen afsluiten. Nog een paar dagen naar het einde van de wereld en dan... VAKANTIE! Geen slaapplaatsen met veel te vroege vogels of met te veel op één kamer. Veel plezier!

Veel liefs,

Ingrid
  11. Jandirk wildeboer:
    Beste Pup,

Gefeliciteerd met het behalen van je einddoel, met je hele reis.
    Met bewondering over zo'n doorzettingsvermogen en opgewektheid heb ik je verslagen gelezen.
    Een goede tijd toegewenst met wat nog komen gaat.
    Jan-Dirk
  12. Jacoline:
    Lieve Pup

Geweldig dat je het hebt gehaald! Wat een doorzettingsvermogen heb je! Wat een bijzondere tocht is dit voor jou ( en voor Maria!) geweest! Onvoorstelbaar dat je zover kan lopen. Fijne tocht naar Finesterra gewenst, dit loop je vermoedelijk op veertjes?
    Straks lekker genieten in Portugal met Maria.

Lieve groet,
    Jacoline
  13. Wilma Knulst:
    22 augustus 2012
    Gefliciteerd!!!! Want een prstatie blijft het vooral met alles wat er aan voorafging. Je reis was al begonnen voor je wegging en die gaat nog wel effe door ook na Finisterre. Sterker nog je raakt je reis nooit meer kwijt. Maar dat is alleen maar fijn voor de rest van je leven. Geniet van je laatste etappe van deze tocht. Ik vond het fijn je vrhalen te lezen en wat je gedeeld hebt met mij en anderen. Dankjewel en veel plezier verder. De ontlading volgt nog wel denk ik.
    liefs Wilma
  14. Gerard:
    22 augustus 2012
    Peter, heel hartelijk gefeliciteerd ! Wat 'n prestatie. Daar zal je je hele leven van blijven genieten !!!!!!!!!!!!!!!, En nog een heel mooie vakantie met Maria, en beste groeten, Antoinette en Gerard
  15. Viktor:
    Hooi pup
    Gefeliciteerd zeg, wat een tocht!
    Nog een fijne laatste weken in Spanje.
  16. Astrid één van je medebuddy´s:
    26 augustus 2012
    Gefeliciteerd, ik heb grote bewondering voor je.