De bijzondere plaats Cruz de Ferro

12 augustus 2012 - Ponferrada, Spanje

Zondag 12 augustus 2012. Vandaag met de stroom vroeg uit bed en al voor 07:00 uur op pad. Het was echt koud, dus voor het eerst sinds weken weer eens mijn vest en muts op. Na enige km klimmen kwam ik  bij Cruz De Ferro. Een berg van stenen, allemaal achtergelaten door pelgrims, ieder met zijn eigen reden, Ik, had geen steen meegenomen, maar symbolisch nog een morfinepil uit mijn pijnperiode. Heb deze tussen de stenen gelegd en daarmee  definitief het hoofsdtuk pijn etc afgesloten. Was een goed gevoel. Ben wel Dirk daar kwijt geraakt. Hij was zo emotioneel en bleef daar zo lang, dat ik besloot vandaag alleen verder te gaan. Het was een schitterende tocht, maar wel een aanslag voor je knieen en enkels. Steil pad met losse stenen en rotsblokken die je km lang moest belopen, pittig. Vond het uitzicht weer fantastsch, zal dat straks in Nederland wel weer missen. Kwam iets over 13:00 uur aan in een van de laatste grote steden voor Santiago, genaamd Poinferrada. Heb een slaapplaats geregeld in de Auberque, gerund door de plaatselijke kerk. Probeer nog Dirk te bereiken, om vanavond 's avonds iets samen te gaan eten. Naar Santiago nog een kleine 200 km. Zal straks ook voor mij wel weer wennen zijn, dat je geen reislogger mee hoeft te maken. Kan ik ze zelf eens op mijn gemak nog eens lezen.

1. Ina van Drielen:
    12 augustus 2012
    hoi pelgrim, ik ben blij voor je, dat je een periode heb kunnen afsluiten. en vooral de manier waarop ben ik stik jaloers. maar dat wist je al.
    geniet van het laatste "stukje" :-)
  2. Maria:
    Lieve Pup,
    tijdens deze reis heb je een heel lange, moeilijke en pijnlijke (zowel letterlijk als figuurlijk) periode afgesloten. Je hebt er goed aan gedaan om het op deze manier te doen! En nu is er weer een mooie hoopvolle toekomst voor jou en voor ons samen!!
    'n Dikke omhelzing van Maria
  3. Berber:
    Lieve pap,
    Mooi om te lezen dat je je zo intens gelukkig voelt, ik ben trots op je! Ik sluit me verder volledig aan bij de woorden van mama; ik gun jullie beide een mooie hoopvolle toekomst samen! Liefs, van je trotse dochter
  4. Lois van Dijk:
    Lieve pap;

Wauw..bijzonder hoor dat er zo'n plek bestaat, en bijzonder hoe jij daar een moeilijk gedeelte van je leven achter hebt gelaten. Ik hoop dat je met deze camino dit gedeelte uit je leven hebt kunnen afsluiten zodat je straks weer op een gezonde, gelukkige manier verder kan in je leven..samen met mam, Ber, mij en de rest van de familie en vrienden. Op een geweldige toekomst pap!!

Heel veel liefs, Sanne
  5. Margriet westerhof:
    13 augustus 2012
    Was een emotineel reisverslag Pup,kreeg er tranen van in mijn ogen.
    Maar wat een doorzettings vermogen heb je getoond,en straks de beloning fijn met Maria op
    vakantie en samen hopelijk nog vele jaren zonder pijn.liefs.
  6. Luc De Brandt:
    13 augustus 2012
    Hoy Peter, ik ben terug in de ether na 3 weken vakantie in Wallonië....ik ben tevreden dat ik de laatste verslagen voor de aankomst in Santiago nog live kan meemaken. Je hebt het zeer goed gedaan, man en je begint na dit avontuur zeker een nieuwe periode in jouw leven, waarbij luxe overbodig wordt.....finshlijn is in zicht !
  7. Corrie:
    Ha die Pup.
    Nog een dag of twaalf en dan ben je in Santiago de Compostela.Het zal alles bij elkaar wel een bijzondere ervaring zijn nu je ook je 'pijnperiode' achter je hebt gelaten. We wensen je toe dat je straks samen met Maria, Sanne en Berber een goede nieuwe tijd tegemoet zal gaan.
    Je hebt een aantal mooie foto's bijgevoegd. In gedachte zien we je de hellingen van het Cantabrisch gebergte afdalen. tsjonge Pup je hebt straks wat groots volbracht. Nog voor even sterkte toegewenst!
    Bij ons gaat alles gelukkig weer goed. Straks komt Isaque ons gedag zeggen We hopen dat het hem verder goed gaat in Brazilie.
    Pup de hartelijke groeten van ons beide en we zien naar je uit!
    C&A.
  8. Rob Kamer: